ДОПОМОГА МОЖЕ БУТИ РІЗНОЮ
Важливою умовою успішного виконання домашніх завдань є визначений сталий час для цієї роботи: дитина швидше входить у роботу, легше засвоює навчальний матеріал. Тому доцільно починати виконання домашніх завдань в один і той самий час. Виникає питання: коли? Фізіологи стверджують, що в другій половині дня, приблизно з 16.00, знову підвищується працездатність дитини, тому учні, що навчаються в першу зміну, можуть сідати за уроки саме в цей час, але за умови, що між уроками в школі й навчальною роботою вдома була перерва не менше як 2,5—3 години, тобто діти достатньо відпочили.
Відомий педагог В. Сухомлинський з цього приводу писав, що зовсім недопустимо, щоб одразу після шкільних уроків учень на кілька годин сідав за книжки й зошити. Це непосильна праця, яка, зрештою, підриває фізичні й розумові сили, викликає байдужість до знань. Перед початком роботи важливо провітрити приміщення, в якому працюватиме школяр. Ми вже говорили про те, що учень повинен мати постійне, добре освітлене робоче місце, найкраще — окремий столик і поличку для книжок. Обладнуючи куточок для занять, варто потурбуватися, щоб він був зручним. Для цього, насамперед, слід підібрати меблі, які відповідали б росту дитини. Світло на стіл повинно падати зліва.
До початку роботи учень має відібрати всі необхідні навчальні прилади, книжки та зошити, правильно розташувати їх на столі; прибрати іграшки, вироби з пластиліну тощо, вимкнути радіо й те: левізор.
Привчіть дитину вчасно, без нагадувань сідати до роботи, щоб зробити все правильно, швидко, не затягуючи час, який відводиться
на виконання домашніх завдань. Навчіть її користуватися будильником: покажіть, як за годинником робити перерви в підготовці до занять і знову сідати за роботу. Так поступово дитина звикне виконувати домашні завдання за певний час.
Виникає запитання: з якого предмета слід починати підготовку? Відповісти на нього нелегко насамперед тому, що немає і не може бути єдиного порядку виконання уроків, раціонального для всіх учнів. Одні педагоги рекомендують починати з важких предметів, коли ще свіжі сили; другі — з легких: якщо починати з важких, на які йде багато часу й енергії, то на інші не вистачить сил; треті пропонують чергувати важкі предмети з легкими — це рівномірно розподілить сили учня протягом усього часу виконання завдання. Щоб рекомендувати певний спосіб чергування при вивченні предметів, важливо не тільки знати навчальний матеріал і роботу над ним учня, але й вивчити його індивідуальні особливості.
У початкових класах, як правило, рекомендуємо дітям починати підготовку до занять із письмових завдань, а потім переходити до усних. Справа в тому, що діти цього віку не звикли до значних навчальних навантажень і порівняно швидко втомлюються, тому й починати треба з найважчих завдань, зазвичай це письмові уроки.
У практиці зустрічаються випадки, коли учень, звикнувши робити спочатку письмові уроки, а потім усні, діє таким чином: спочатку виконує письмові вправи, а потім — усні завдання і вчить правило, на яке виконував письмове завдання. Цього робити не слід. Спочатку треба вивчити правило, а потім виконувати вправу.
При підготовці до уроку читання особливу увагу слід звернути на переказ вивченого, адже такий вид роботи сприяє збагаченню словникового запасу молодших школярів, розвиває зв'язне мовлення. Нерідко дітям здається, що вони добре розібралися в матеріалі па уроці, вдома після першого читання нібито все зрозуміло, а розказати учень не може. Доцільно в такому випадку спрямувати його На виділення трьох головних думок: що було на початку оповідання, що потім, чим закінчується. Важливо привчати дитину давати відповіді на запитання, подані в кінці тексту. Поцікавтеся, як оцінює учень вчинки дійових осіб. Доречними будуть такі запитання: «Чому ти так думаєш?», «Як би ти вчинив у даному випадку?», «Що вразило тебе в поведінці хлопчика?» та ін. Великі можливості засвоєння раціональних прийомів роботи відкриваються перед учнями під час розв'язування задач. Розв'язати задачу — означає відповісти на поставлене в ній запитання. Саме так розуміють цю вимогу діти, тому нерідко дають відповідь на| запитання задачі відразу після прочитання її вчителем. Учні часто не усвідомлюють, що розв'язати задачу — означає розповісти, яка дії треба виконати над даними в ній числами, щоб у результаті одержати шукане число, а записати розв'язання задачі — показати за допомогою цифр і знаків, що треба зробити, щоб знайти це чис-1 ло й відповісти на запитання задачі. Щоб привчити дітей працювати в певній послідовності, радимо користуватися пам'яткою.
Як розв'язувати задачу
1. Уважно прочитай задачу.
2. Подумай, що означає кожне число, який зв'язок існує між чис-j лами.
3. Повтори запитання подумки. Чи можна розв'язати задачу однією дією?
4. Якщо зв'язок між числами встановити не вдалося, запиши задачу коротко.
5. Склади план розв'язання.
6. Склади і розв'яжи рівняння або розв'яжи задачу окремими діями.
7. Дай повну відповідь на запитання.
8. Перевір відповідь найзручнішим способом.
Відомий педагог К. Ушинський стверджував, що в дитини, яка тривалий час зайнята приготуванням уроків, послаблюється пам'ять, увага, знижується працездатність, що, у свою чергу, негативно впливає на якість виконання домашніх завдань і успішність у цілому. Щоб молодші школярі менше стомлювалися, безперервна тривалість розумової праці має становити ЗО—35 хв, після чого обов'язкова 10-хвилинна перерва, а, за науково обґрунтованими нормами, максимально допустима тривалість виконання домашніх завдань становить для учнів 2 класу — 1—1,5 год, 3—4 класів — 1,5—2 год.
Якість самостійної роботи значною мірою залежить від уміння перевірити виконане, тому батькам треба дотримуватися такого підходу: не перевіряти домашнє завдання, поки учень сам не
зробить цього. Крім того, пам'ятайте, що функція батьків у даному процесі контролююча, тому нічого не слід робити за дитину: розв'язувати приклади, писати твір, малювати. Основна мета допомоги полягає в тому, щоб навчити дитину вчитися. Слід організувати учня, допомогти спланувати роботу. Подбайте, щоб школяр вчасно сів за уроки, прийняв зручну позу. Важливо систематично стежити за записами домашніх завдань у щоденнику. Після цього можна перевірити сам факт виконання завдання і його правильність.
Більшість із вас не має можливості бути присутніми при виконанні учнем уроків, тому перш ніж перевірити, чи правильно виконана робота, запитайте, з чого дитина розпочинала її, що було зроблено потім, як можна перевірити. Повторюючи ці прості запитання день у день, можна привчити школяра до організованості, виробити звичку планувати роботу й перевіряти зроблене.
Не слід поспішати показувати, в якому місці зроблена помилка. Доречно запропонувати дитині самостійно знайти її: «Ти зробив п'ять помилок. Знайди їх і виправ», «Помилка у третьому рядку», «У роботі одна помилка. Знайшов? Молодець!».
Часто батьки змушують дитину переписувати завдання, зроблене з помилками: «По сто разів переписує, а все неграмотно». Такий підхід неправильний. Він не дасть бажаного результату. І це природно, адже нагромаджується втома і виконати завдання малюкові стає все важче. Дбаючи про майбутнє, не потрібно перевантажувати дитину додатковою роботою. Краще задовольнитися виправленням помилок та висловами сподівання, що наступного разу вона буде уважнішою.
Ефективному виконанню домашніх завдань допомагає й емоційно сприятлива атмосфера спілкування в сім'ї. Не слід створювати «хронічний дефіцит похвал» лише тому, що дитина одержує «4» замість очікуваних «5»; важливо помічати навіть найменший успіх: «Сьогодні ти зробив у диктанті чотири помилки, а минулого разу — шість. Молодець!», «Ти став писати значно краще». Саме такий підхід формує почуття впевненості у своїх силах, почуття власної гідності.
І ось домашні завдання виконано. Скажіть дитині, як оцінюєте її роботу сьогодні, похваліть за старання, підтримайте. Залишається лише правильно скласти все в ранець. Але це для дитини також ціла наука, адже, по-перше, в ньому не має бути нічого зайвого, по-друге, жодна річ, необхідна для завтрашніх занять, не повинна залишитися вдома. А тому спочатку все, що потрібно взяти в школу, дитина складає на столі, перевіряє за розкладом занять, а потім вже складає у шкільний ранець. Така робота сприяє вихованню в учнів акуратності, зібраності.
И останнє. У сім'ях, де ставляться до дитячої праці з повагою, дорослі не дозволяють собі відволікати дитину якимись другорядними запитаннями, зауваженнями (навіть справедливими), терміновим проханням, тобто відривати її від роботи хоча б на хвилину. І Навпаки, в таких сім'ях підбадьорюють і підтримують дитину, привчають її працювати зосереджено. Допоможіть своєму школяреві вчитися успішно.
ВИХОВАННЯ В РОДИНІ
Серед усіх геніальних винаходів людства одне з провідних місць займає сім'я, родина — група людей, що складається з чоловіка,; жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом. «Від родини йде життя людини», «Без сім'ї нема щастя на землі»— так говорять українці. Тож цілком справедливо буде сказати, що історія педагогіки України почалася з сім'ї. Недарма кажуть, коли міцна родина, то й держава сильна. Від фізичного й морального здоров'я сім'ї, охорони материнства і дитинства, піклування про сиріт, удів, калік, старих, знедолених залежить духовне благополуччя, народу.
'Функції сім'ї надзвичайно благородні й різноманітні: відтворення і продовження роду людського, виховання дітей, організація домашнього господарства та побуту, забезпечення й передача новим поколінням духовних і матеріальних цінностей та життєвого досвіду, трудових умінь і навичок, підготовка молоді до спільного життя.
Сім'я — то святий вузол, яким сполучаються люди в суспільстві; життєдайний осередок, що приводить на світ Божий, плекає
найвищу цінність людства — дітей, майбутнє народу, завдяки яким кожні батько й мати мають реальну можливість повторити і продовжити себе у своїх нащадках. Людина є смертною. Але рід, родина, народ — безсмертні!
Сім'я — святиня людського духу, благородних емоційних переживань: кохання, любові, вірності, піклування, щоденного живого спілкування, поваги, синівської і дочірньої вдячності, родинної солідарності, теплоти людських сердець. Високоорганізована, національно свідома українська сім'я — це духовний храм України-матері.
Сім'я — найбільша вихователька підростаючих поколінь, невтомна плекальниця високої духовності та гуманізму, національного духу, характеру, психології і патріотизму. Родовід вихователів іде від матері, батька, від сім'ї.
Історія української родини сягає сивої давнини. Адже сім'я з її загальним укладом життя, сукупністю виховних звичаїв і традицій (жладалася впродовж багатьох століть і змінювалась у ході історичного розвитку людства. Ще з давніх часів з-поміж багатьох обов'язків родцни чи не найголовнішим було виховання дітей; Слово виховання в українців, очевидно, пішло від «ховати», тобто заховати (уберегти) від небезпеки, смерті, хвороби, «лихих» очей, поганих впливів.
Людина не народжується вихованою, культурною. Моральні якості формуються в неї по мірі виховання і, перш за все, виховання в сім'ї, тобто більшу частину свого життя дитина проводить удома. Домашня атмосфера, побут, стосунки батьків між собою, В близькими, незнайомими і знайомими людьми — це багатство ситуацій, завдяки яким дитина вчиться поводитися. Потрібно вчити дитину поводитися в тих чи інших випадках, пояснити їй, що добре, а що погано.
Педагогічною істиною є єдність вимог до дітей, повна і безперечна підтримка одне одного батьками: якщо один із батьків будь-що забороняє, другий це підтримує, незалежно від власного погляду на проблему.
В. Сухомлинський зазначає: «Я задумався над хорошим і поганим у кожній сім'ї. Найцінніша моральна якість хороших батьків, яка передається дітям без особливих зусиль,— це душевна доброти матері й батька. У сім'ях, де батько і мати віддають частинку своєї душі іншим, сприймають близько до серця радість і горе людей, діти виростають добрими, чуйними, сердечними. А найбільше зло — егоїзм, індивідуалізм окремих батьків».
Увага до оточуючих починає формуватися в дітей в молодшому шкільному віці. Молодшому школяреві притаманне благоговіння до вчителя: для нього все, що говорить учитель, має силу закону. Завдання батьків — зберегти у дитини цей незаперечний авторитет. Це основа руху до старанного, позитивного ставлення до навчання, школи. Батьки повинні пояснити дітям, що погану оцінку, зауваження вчитель записує для того, щоб зробити з кожного учня освічену, культурну людину. В. Сухомлинський писав: «Любов маленької дитини до матері, батька, бабусі, дідуся, якщо вона неї одухотворена творінням добра, перетворюється в егоїстичне почуття: дитина любить маму настільки, наскільки матуся є джерелом радості». А необхідно виховувати в дитячому серці справжню людську любов — тривогу, хвилювання, турботу, переживання або співчуття до долі іншої людини.
В. Сухомлинський у книзі «Народження громадянина» зауважував: «Роби добро людям, розумій і відчувай радості і горе людини, яка живе поряд з тобою, вкладай в неї частинку своєї душі, будь непримиримий до байдужості, ненавидь приниження людської гідності, і ти будеш справжньою людиною». Ці слова повинні взяти до уваги всі причетні до виховання дітей. Інакше може бути занадто пізно, і ми зрозуміємо це тільки тоді, коли нас, старих, безпомічних, не задіяних на підприємствах або в якихось справах^ але дуже страждаючих від самотності й потреби у співчутті, почнуть ображати і пригноблювати наші власні занадто раціональні, але не4 дуже добрі дорослі діти.
«Виховання дитини — це не втішна розвага, а завдання, яке вимагає капіталовкладень — важких переживань, зусиль, безсонних ночей і багато, багато думок». (Я. Корчак)
Найкращий засіб виховання — це дати виявитися в душі дити-г ни якому-небудь доброму почуттю, і, залежно від сили цього про1 яву, в душі залишиться більш чи менш глибокий слід — пам'ять про пережите, яка спрямовує волю. Нехай дізнаються діти про себе^ якими вони можуть бути чесними, щирими, благородними, простими, добрими, діяльними. Нехай вони запам'ятають хороше спрямування своєї натури і почнуть вірити собі. Це дуже важливо.
ФОЛЬКЛОР ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ВИХОВАННЯ
«Сім'я в нашому суспільстві — це первинний осередок багатогранних людських відносин — господарських, моральних, духовних, психологічних, естетичних. І звичайно, виховних». [В. Сухомлинський)
Це материнський і батьківський університет життя, через який проходить кожна людина. Як писав М. Рильський, «...немає мудріших, ніж народ, учителів: у нього кожне слово — це перлина, це праця, це натхнення, це людина!»
Народні звичаї завжди були мудрими вчителями і порадниками. Народну педагогіку, або етнопедагогіку, називають наймудрішою наукою виховання, адже вона формувалася впродовж століть, шліфувалася, перевірялася досвідом багатьох поколінь. Звісно, все належить від батьків: як вони зуміють зберегти і передати дітям і онукам народні традиції, звичаї, такими ті й виростуть. Народна мудрість стверджує:
Хороші діти — батькам вінець, Погані діти — батькам кінець.
Справді, правильне виховання — це наша щаслива старість, погане виховання — це наші майбутні сльози.
«Коли ж потрібно починати виховувати дитину?» — з таким запитанням одна молода сім'я звернулася до видатного педагога Л. Макаренка, коли дитині виповнилося два тижні. Вони хвилю-налися, щоб не запізнитися з вихованням. Молоді батьки одержали дивну відповідь: «Ви вже запізнилися на два тижні».
Отже, в родині народилася дитина. Перед нею відкривається весь світ. Вона пізнає багато речей, усе для неї нове, все її хвилює: і сонечко, і пташка, і метелик, і герой народних казок, і котик-ворко-тик, і песик. Найперше, з чого дитина починає пізнавати світ,— це іаскава материнська усмішка, тиха колискова пісня, добрі очі, іагідні обійми. Від того, як промовляє до неї мати, про що співає м колисковій пісні, залежить формування уявлень про добро і зло.
Ніколи не забуваються колискові пісні, які співають матері споїм дітям. Колискова пісня — благословенний світ високої поезії українського народу, це ті обереги, що становлять духовний закон цілих епох. Дитина ще перебуває в захисті материнського лона, а до неї долинає з голосу матері пісня, що з'єднує народжуване життя зі свідомою правдою реального буття. Колискова — це той етнічний мотив, що поступово входить у підсвідомість дитини і стає її здобутком на все життя. Думи й почуття матері, її роздуми про власну долю передаються крихітці-немовляті самою лиіпе мелодією народжуваної колисаночки*.
Реальні потреби життя дитини і родини визначають характер перших співаночок, які чує дитина. Спершу колискові пісні про саму дитиночку, її сон, харчування. Наприклад:
Ой ну лю-лю, люлечки, Шовковії вервечки, мальовані бильця. Колихала мати сина, свого чорнобривця. Ой ну люлі-люлі, налетіли гулі, сіли на воротях в червоних чоботях. Стали думать і гадать, чим дитятко годувать: чи кашкою з молочком, чи солодким яблучком. Ой люлечки-люлі, прилетіли гулі, пісеньки співають, дитя колихають, а-а-а-а.
Немовля із самого дитинства живиться поезією мови, мелодіями, виробленими мільйонами матерів: одна матуся підмітила поетичний образ, а інша «прикрасила», мов квітами, щебетанням пташок. Слова материнської пісні — жива артерія життя, ужиткова спадщина, поетичність, щирість та безпосередність якої становить основу морально-естетичних смаків дитини. Недарма український народ вживає найніжніші слова на позначення процесу виховання: викохувати, пестити, плекати, леліяти.
У колискових піснях виявляється любов матері до дитини, думи про її майбутнє, висловлюється побажання, щоб дитина стала сильною, працьовитою, чесною, щирою, співчутливою.
Дитина підростає, і стає необхідним виховання культурних навичок. Воно починається дуже рано, коли дитина тільки навчилася добре бачити, чути, дещо говорити. Хорошим матеріалом для цього
в українські народні казки. Було б дуже добре, шановні батьки, щоб на книжкових полицях у вашому домі була збірка таких казок. Найкращими у виховному значенні для дітей завжди були і будуть казки про тварин. А казки, в яких говориться про нечисту силу, чорта, Бабу-Ягу, лісовика, мавку, лякають дітей, бо ці образи сприймаються як реально існуючі істоти, від яких не варто чекати нічого доброго. Тому головними казковими персонажами в цей період мають бути працьовитий Півник, хитра Лисиця, лінивий Вовк, мудрий Журавель та інші. Зростаючи, дитина поступово починає цікавитися казками про людські стосунки: про сміливого Котигорошка та його друзів, сильного Кирила Кожум'яка і прекрасну князівну, мудру дівчинку-сироту і недоброго пана тощо. У всіх казках прославляються мудрі, працьовиті, кмітливі, хоробрі, добрі й засуджуються підступні, злі, зрадливі, ледачі персонажі. Отже, казки вчать дітей боротися за торжество справедливості.
Важливим виховним засобом для учнів початкових класів є відвідування виставок і музеїв декоративно-прикладного мистецтва українського народу. Вироби народних ремесел викликають сильні й глибокі почуття, розвивають естетичні смаки.
У родинному вихованні важливу роль відіграють малі жанри народної творчості (загадки, прислів'я, скоромовки, приказки, за-бавлянки), які сприяють розумовому й моральному розвитку дітей, покращують їхнє мовлення, збагачують знаннями про навколишній світ, учать доброти і милосердя, дають поштовх творчій уяві, фантазії. Високий емоційний заряд і велику силу виховного впливу на особистість мають прислів'я та приказки. їх передають із покоління в покоління, з роду в рід. Вони вчать і вимагають шанувати батька й матір, закликають бути мудрими, скромними і стриманими, зобов'язують не залишати людину в біді: голодного — нагодувати, спраглого — напоїти, дати притулок подорожньому, співчутливо поставитися до скривдженого, допомогти йому, відвідати хворого, застерегти від поганого вчинку, відвернути біду. Прислів'я та приказки засуджують хитрість і бундючність, лінощі й заздрість, ненажерливість і пияцтво, розпусту і марнотність, учать бути доброчесними, робити добрі справи, прагнути до морального самовдосконалення. Тому, в першу чергу:
— вивчайте перлини народної мудрості;
— влучно використовуйте їх у спілкуванні з дітьми;
— при потребі пояснюйте суть використаного прислів'я чи приказки;
— спонукайте дітей до усвідомленого вживання в мовленні малих жанрів народної творчості;
— готуйте їх змалечку до життя в родині, колективі, суспільстві.
З року в рік знання дитини щодо української народної творчості тільки збагачуватимуться. Але дитина має усвідомити головний принцип народної педагогіки: шануй батька й матір свою. Багато казок і легенд нашого народу присвячені саме цій темі. Продовжували її розвивати і класики української літератури. Згадайте, наприклад, історичний роман П. Куліша «Чорна рада». Доросла людина, парубок Петро не сміє ні в чому ослухатися батька, старого козака Шрама. Кохана заручена з іншим, і батько забороняє навіть думати про неї — має слухатися. Дівчина в біді, а батько стверджує, що державні справи важливіші,— має коритися. Непослух у давні часи мав серйозні наслідки. Батьки могли проклясти свою дитину (а прокльон вважався страшною руйнівною силою, яка знищить людину в будь-який момент її життя). У такому разі від людини відверталася вся рідня. Українці вірили, що проти проклятої людини повстає вся природа: птахи і тварини обходять її стороною, а після смерті не прийме навіть земля.
Однак причиною шанобливого ставлення до батьків був не тільки страх бути проклятим. Згадайте українські народні пісні, наприклад «У полі калина, у полі червона...»:
Що перший цвіточок, то рідний батенько, а другий цвіточок — то рідна ненька.
А все гроно калини символізує родину, спільноту, народ. Батько в родині був найголовнішим, його слово було законом для всього роду. Коли він помирав, нащадки оберігали його могилу, яка була святим місцем для сім'ї. Воїни, ідучи на бій за свою державу, брали із собою грудочку землі, бо в тій землі були поховані їхні предки, та земля мала оберігати воїна від ворожого меча.
Мати — завжди символ роду, родини. Чоловік — розум і сила,, а жінка — душа і мудрість. Мати — берегиня родинного тепла й затишку. Предметам, виготовленим люблячими материнськими руками (рушникам, сорочкам), народна уява приписувала магічні
сили. Вони берегли сина в дорозі, захищали в бою, дочці обіцяли подружнє щастя, маленьких дітей оберігали від нечисті.
А найголовніше, наші предки знали, що від їхнього ставлення до попереднього покоління залєяшть ставлення покоління прийдешнього до них: «Стався до інших так, як хочеш, щоб ставилися до тебе».
Таким чином, поетичне слово народної творчості супроводить людей протягом усього життя. У ньому народ висловлює свої погляди на земне буття, поведінку людей, у побуті, громадській діяльності. Загальнолюдські цінності, оспівані українцями у фольклорі, вічні, як саме дерево життя (добро і зло, віра, надія і любов, порядність і краса, милосердя і співчуття), будуть існувати завжди. Різними засобами усної народної творчості ви можете виховати в дітей почуття гордості за наших предків, їхні надбання в галузі культури і ремісництва; навчити берегти родовідну пам'ять поколінь; берегти народні звичаї; виховувати любов до рідного краю, батьківського дому й шанобливе ставлення до родини. І, можливо, тоді і для вашої сім'ї стануть слушними слова видатного педагога К. Ушинського: «Важко виразити словами те особливе, світле щось, що народжується в нашій душі, коли ми згадуємо тепло рідного сімейного гнізда. До глибокої старості залишаються в нас якісь сердечні зв'язки з тією родиною, з якої ми вийшли».
ПОГОВОРИМО ПРО МОРАЛЬНІ ЯКОСТІ
«Привчивши дитину входити в душевний стан інших людей, ставити себе на місце скривдженого й відчувати те, що він має відчувати,— означає дати дитині всю розумову мол<ливість бути завжди справедливою». (К. Ушинсъкий)
Людська особистість — це органічне, нерозривне ціле, в якому переплітаються і взаємодіють часом найрізноманітніші, але найтісніше пов'язані якості — і гарні, і погані.
Родина — важливий і значною мірою незамінний етап у розвитку кожної людини. Родина ні в якому разі не повинна ухилятися від виховання громадянськості не тільки тому, що такий її обов'язок, а й тому, що без цього вона не зможе добитися стійких результатів і на інших «ділянках» «домашньої педагогіки».
«Коли він там ще доросте до розуміння високих матерій!» — втішають себе батьки. А він ніколи до них по-справжньому й не доросте, якщо не набуде практики поведінки ще на далеких підступах до «високих матерій». І ніяк не можна ігнорувати в цьому розумінні ранні, ні з чим не зрівнянні за вразливістю роки дитинства!
Деякі батьки все дитяче життя, за винятком навчання, не вважають чимось серйозним. Вони не враховують того, що норми суспільної поведінки й колективістські настанови у дітей виробляються саме в тій сфері життя, яка «не заслуговує на увагу». При такому ставленні не дивно, що дорогі зернинки дитячого досвіду, які можуть лягти в основу майбутніх рис характеру, розпилюються, мов пісок. Відкиньте думки про «нестерпні тривоги», «катастрофічну» нежить тощо. Справді, все це незначне і дрібне порівняно з речами, які ми не помічаємо за побутовими турботами!
— Ви мене неправильно виховуєте! — раптом каже карапуз здивованим батькам.
— Хто сказав?
— По телевізору розповідали. Ви неправильно виховуєте.
— Гадаєш, телеведучий краще знає, ніж мама?
— Звичайно. Бо телебачення відповідає за всіх дітей!.. Забавна розмова, але є в ній цікава деталь: дитина здогадується,
що виховання дітей у країні — турбота не тільки батька з матір'ю, а всього народу. Цей момент, який приховує в собі великі педагогічні можливості, батьки використовують недостатньо. Обговорюючи якісь ситуації і плани, що стосуються дитини, дорослі ніби стоять на тій позиції, що родина ростить дитину лише для них, для їхніх радощів, для здійснення їхніх надій. Ми не говоримо, що вони і справді так вважають, але інколи це набирає такого вигляду.
Через ваші руки проходить багато дрібниць, які допоможуть вам, починаючи змалку, донести до дитини, що про неї піклуєтеся не тільки ви, батьки, а й інші люди та організації. Ось ви одержали в місцевій профспілці квитки на ялинку. Поясніть — двома-трьома словами, не потрібно лекцій,— що квитки прислали люди, які пам'ятають саме про дитину, бажають зробити їй приємне. Так
само можна пояснити одержання путівки до літнього табору тощо. Почуття надійності свого буття, що ти жаданий у великому світі, віра у світле завтра необхідні як повітря для душевного здоров'я дитини. Нехай вона виростає з думкою, що вона — дитина багатомільйонної родини, що навколо неї друзі, що на неї покладаюсь надії не тільки родичі, а все суспільство, нею опікується держава.
Є батьки, які переконані: бувають діти самі по собі хороші й самі по собі погані. «Самих по собі» дітей не буває! Визначальну роль відіграє батьківський вплив. Звичайно, є ще дитячий садок, двір, школа, є радіо, література, телебачення, є друзі, сусіди — тобто існує вплив усього широкого оточуючого світу. Та, незважаючи на його неосяжність, усі зовнішні враження дитини, всі її світовідчуття -залежать майже цілком від родини. Якщо взяти такі якості характеру, як доброта, уважність, егоїзм, гуманність, товариськість, замкненість, чесність, щедрість, жадність, байдужість, чуйність тощо, то неважко побачити, що всі вони перебувають на межі «Я» і «не Я», на лінії зіткнення і взаємодії особистості з навколишнім світом.
Здавалося б, уявлення про те, що інша людина для себе таке саме «Я», як твоє для тебе, природне. Проте між розумінням і відчуванням цього існує певна дистанція. І можливо, найголовніше завдання виховання полягає в максимальному її скороченні. Таким чином народжуються інтерес, повага до ближнього, визнання за ним права на власну думку, увага до його потреб,— одним словом, усі ті моральні якості, які, в кінцевому підсумку, формулюються для нас у заповіді: «Людина людині — друг, товариш і брат». І невід'ємною складовою таких міжособистісних стосунків є чесність, дбайливе ставлення до жінки, сумлінне виконання своїх батьківських обов'язків — цілий комплекс різних почуттів: естетичних, колективістичних та ін.,— які формуються під впливом суспільно-політичних ідеалів, певних знань, вольових якостей характеру. З одного боку, дитина дуже чуйна, довірлива, товариська, наївна, відверта, щедра, з іншого,— їй притаманні егоїзм і егоцентризм. І не тільки притаманні, а в певному розумінні необхідні, бо дитині у великому світі треба швидше виділити себе з навколишньої дійсності, створити своє індивідуальне «Я». Це відбувається інтенсивно і, хоча слабшає з часом, усе ж триває багато років і періодично зумовлює перехід кількості в якість у вигляді відомих вікових криз. Однак без уваги до самої себе, без самоствердження людська особистість не почне складатися.
Нема таких батьків, які б свідомо добивалися, щоб їхня дитина виростала черствою, грубою, злою. Ні, її щиро хочуть бачити ласкавою, чуйною, доброю і в міру сил, вільного часу, педагогічної інтуїції плекають гарні якості. Та в одних батьків, здавалося б, усупереч їхнім намаганням, нічого не виходить, в інших, навпаки, без особливих зусиль усе виходить як потрібно. Отже, в останніх відмінна, здоровіша і світліша атмосфера в родині. Крім того, успішність у вихованні свідчить про те, що дитина від народження зайняла правильне місце в емоційній структурі родини, що близькі знайшли і встановили у спілкуванні з нею правильний тон.
Якщо маля в родині — найважливіше, найкраще, якщо воно магнітний полюс усіх подій, стрижень і основа, то справи погані. Ніхто не заперечує, що малюка треба любити. Більше того, його треба поважати, про що частенько не здогадуються найніжніші батьки, поєднуючи палку прихильність до дитини з приниженням її гідності, із ставленням до неї, як до іграшки. Ніякого зневажання з боку дорослих, ніякого пригнічення малюка не повинно бути. Під пригніченням ми маємо на увазі постійні нагадування дитині про її залежне становище, зловживання своєю владою над нею, надмірні покарання та ін. Зрозуміло, малюк повинен слухатися старших, коритися родинній дисципліні, яка (і це треба довести до його свідомості) накладає певні обов'язки на всіх членів родини, але не бути рабом. Дитина не повинна відчувати якоїсь особливої винятковості свого становища серед дорослих — ні в кращий, ні в гірший бік, а бути членом невеликого, але міцного колективу. Вона повинна мати право не своє дитяче життя, але ні в якому разі не позбавляти особистого життя батьків, не перетворюватися на єдиний сенс їхнього існування.
Щоб виростити й виховати дитину, доводиться багато чим жертвувати. Та є жертви, які їй справді потрібні, а є такі, що зовсім не, обов'язкові й навіть шкідливі. Біда «домашньої педагогіки» полягає якраз у тому, що батьки значно частіше схильні приносити непотрібні жертви: зайві ласощі, підкреслено призначені тількц для малюка, зайва дорога, але така, що швидко, набридає, іграшка, зайва обнова на шкоду собі, замість чогось, значно необхіднішого для родини,— без усього цього дитина прекрасно обійдеться і буде тільки здоровіша душею.
Які ж жертви будуть благотворними для дитини? Викорініть вади свого характеру, щоб не показувати приклад дітям. Відмовтеся від поганих звичок. Пожертвуйте часом, який ви провели б у необов'язкових телефонних розмовах або граючи в карти, доміно тощо, і займіться з дитиною цікавою корисною справою, почитайте їй, навчіть чогось.
Ви, очевидно, знаєте з власного досвіду, що від спілкування з деякими людьми залишається дивне й неприємне враження. У стосунках з оточуючими вони виявляють характерну «неуважність»: дуже швидко забувають звернені до них прохання, рідко заступаються за когось із власної ініціативи, коли щось роблять, то не мають звички враховувати інтереси інших людей (і не обов'язково через особливу черствість, просто це не спадає їм на думку). Звідки береться ця «душевна сліпота»? Вона виникає ще в ранньому дитинстві, якщо не потурбуватися про розвиток у дитини чуйності й уважності. А чуйність і уважність починаються з простої спостережливості, з уміння помічати потреби близьких (і не близьких), здогадуватися про їхні настрої. Таку спостережливість слід тренувати, виробляти. Навіть зрілі люди часто грішать суб'єктивізмом, нездатністю зрозуміти чуже становище, оцінити себе і події об'єктивно, збоку. Дитині ж це тим більше важко, цього треба навчати.
Розглянемо елементарний випадок. Прийшовши зі школи, хлопчина із захопленням розповідає, як він із приятелем здорово провчив одного «задаваку» із сусіднього класу. Батьки могли зреагувати на це по-різному. Але їм хотілося без нудних повчань скомпрометувати в очах сина його забіякуватий запал, тому запропонували розповісти всю історію знову, але з позиції побитого «задаваки», який прийшов додому із заплаканими очима і садном на лобі. Думка не те щоб сподобалася хлопцеві, але заінтригувала своєю незвичайністю й ігровим характером. Та як же він пітнів і внутрішньо опирався, ставлячи себе на місце «чванька», з яким зусиллям входив у чуже «Я»! І все ж самокритична гра, доведена до краю, явно похитнула його попереднє торжество: справа виявилася не такою вже героїчною й справедливою. Звинувачення в зазнайстві були хисткими, образа й біль побитого, несподівано перенесені на себе, відразу набрали реальності,— одним словом, оригінальний урок дав плоди і подіяв краще, ніж звичні напучування про неприпустимість бійок. Зрозуміло, спостережливість і увага до оточуючих не повинні бути пасивною цікавістю. Мета їх тренування — виховання чуйності, уважності, доброти. Дитина бачить, що родина постійно піклується про неї і близькі дбають одне про одного. Сила прикладу велика і заразлива. Та все ж одного прикладу недостатньо. Треба, щоб малюк і сам щось робив для інших. «Потрібні вправи в моральних вчинках»,— говорив А. Макаренко.
У міру того як дитина навчається доброти, уважності, чуйності, як формується в неї поняття про добре й погане, складається й моральна категорія совісті.
Переживання сорому за негідний вчинок надзвичайно добродійне. Знаючи це, багато батьків намагаються в кожному зручному випадку посилити й закріпити в дитини почуття сорому за допомогою довгих докорів і пояснень, чого та чому 5має бути соромно. Проте совість, сором — почуття потаємні, їх рідко виставляють напоказ, навпаки, намагаються приховати від сторонніх. Дотик до цього потаємного почуття має бути тактовним, обережним і коротким. Поки ви довго соромите й урезонюєте дитину, совість замовкає, змінюючись нудьгою і роздратуванням.
Практичність, здоровий глузд та інші елементи життєвої мудрості часто підводять нас. Одержимі побоюванням, що дитина виросте не шустрою, а тютєю, батьки нерідко навчають її критися («Для чого про своїх розповідати стороннім?») тощо. У перший період життя малюка треба всіляко заохочувати і підтримувати простосердість, товариськість, щирість. Пізніше, у свідомішому віці, дитина з вашою допомогою легко розбереться, до яких меж вони доцільні. Отже, спочатку виховайте правило, а потім уже — виняток.
Дуже важливо навчати дитину (починаючи хоча б зі шкільно-, го віку) вибирати з існуючих можливостей найціннішу й таку, яка відповідає її нахилам і здібностям; відмовлятися від усього, що не узгоджується з поставленою метою, відхиляється в інший бік; навчати наполегливості, зосередженості, вольового зусилля. Треба вселяти в неї розумну віру в себе, в досяжність заповітних мрій, у те, що доля — справа рук самої людини, а невдача — найчасті-ше плід її власної слабкості, лінощів, недостатньої наполегливості.
ФОРМУВАННЯ У ДІТЕЙ ГУМАННИХ ПОЧУТТІВ
Формування гуманних почуттів починається з найперших контактів дитини з дорослими. Під час спільної діяльності й спілкування, якщо вони правильно побудовані, з'являється можливість збагачення почуттів одне одного. Велике значення при цьому мають мотиви встановлення й збереження позитивних взаємовідносин. Якщо дорослі лагідно ставляться до дитини, визнають її права, уважні до її потреб і бажань, то така дитина відчує емоційне благополуччя — почуття впевненості, захищеності. Зазвичай, у таких умовах у дитини переважає добрий, життєрадісний настрій. Емоційне благополуччя сприяє нормальному розвитку особистості, виробленню в дитини позитивних якостей, доброзичливого ставлення до інших людей.
Якщо в сім'ї носіями добрих почуттів є рідні, то в школі цю роль виконують педагоги. Педагог і є тією людиною, до якої прив'язується дитина, в чиєму доброму, турботливому ставленні постійно знаходить підтримку. Досвідчені педагоги, як правило, використовують різні прийоми і засоби побудови добрих, довірливих взаємовідносин зі своїми вихованцями. Тепле слово вчителя, батька, матері, посмішка, вміння вислухати і порадити, заспокоїти — усе це допомагає не тільки налагодити навчальну або творчу діяльність дітей, але й створити доброзичливу атмосферу в колективі й сім'ї.
Розглянемо таку ситуацію.
За вікном зима, мороз, вітер. А в кімнаті тихо, тепло, затишно. По телевізору йде весела передача для школярів. Мама, швидко пообідавши, збирається провідати хвору бабусю. Восьмирічний Андрійко схоплюється з крісла: «І я з тобою!».
— Ні, синку, погода жахлива, ще захворієш. Почитай краще
книжку.
Маму підтримує батько. Андрій підкорюється спочатку знехотя.
Але через хвилину захоплений мультиком — бабуся забута.
А може, і навіть напевно, слід учинити інакше? Слід узяти сина й разом із ним крокувати по морозних, темних вулицях, щоб провідати бабусю. Душевна делікатність, чуйність, співчуття чужому болю,не народжуються раптово. їх треба дуже обережно розвивати з найменших років. Але розвивати обов'язково. Ви можете запитати: «А де взяти час для роботи з виховання душі?» Не треба його ніде спеціально брати. Дітей виховують кожну мить нашого життя, кожну хвилину спілкування з ними.
Важливо стимулювати гуманні прояви до оточуючих людей: батьків, родичів, вчителя, медсестри, інших дорослих. Потрібно вчити дітей проявляти добрі почуття (такт, турботу, людяність) і до своїх однолітків, підтримувати навіть иайнезначніші прояви дружніх почуттів, створювати такі ситуації, в яких би діти вчилися добрих взаємин. Важливо, щоб дорослі самі завжди гуманно ставилися до дітей, помічали їхні добрі справи, не залишали поза увагою прояви чуйності, доброти, на добрий вчинок дитини реагували позитивною оцінкою, схваленням, посмішкою, похвалою: «Які хороші в нас діти!», «Як правильно вони роблять, допомагаючи одне одному». Але важливо не допустити, щоб задоволення, радість від похвали стали сильнішими за задоволення від доброго діяння. Почуття обов'язку, совість, честь, гідність допомагають у скрутні хвилини, стоять на сторожі людських учинків. Знати, які з почуттів властиві дітям — значить передбачити їхню поведінку за різних обставин, бути впевненим, що вихованець не схибить, діятиме саме так, а не інакше.
На жаль, ми, дорослі, часто забуваємо, що найпершими «вчителями» для наших дітей є наші власні вчинки. Недоброзичливо відповівши сусідові, нагримавши на бабусю, образивши, хай ненавмисне, найдорол-счу людину, ми під владою власних почуттів не помічаємо, що свідками наших діянь стають діти, які, наче губка, вбирають життєві приклади оточуючих. І якщо така поведінка може бути властивою батькові, матері, сусідці, то чому так само не може поводитися і дитина? Як вона зможе ввічливо й ласкаво звернутися до бабусі, якщо не спостерігає такого ставлення до старенької інших членів родини? Як зможе побачити в мокрому, голодному кошеняті беззахисне створіння, яке потребує турботи і любові, якщо цього не бачать її рідні? Отже, в першу чергу, слід починати із себе, із власних почуттів і діянь.
Не забувайте, що саме тільки слово часто буває недієвим. Довгі моралізування не подобаються нікому. Намагайтеся наводити
показові приклади з особистого досвіду і життя знайомих. Знаходьте й читайте разом з дітьми твори про гарні вчинки і добрих, порядних людей. Але не забувайте, що самого читання замало. Слід обговорювати кожну ситуацію, до якої потрапив персонале, його поведінку в тих або інших обставинах, стосунки з іншими героями книги. А порадівши, як добре дитина розбирається в колізіях твору, як чудово розуміє, що добре, а що погано, намагайтеся доводити правильність її висновків у власному житті. Вудьте для неї найголовнішим авторитетом у формуванні чуйності, доброти, гуманності.
Виховний процес ефективний лише в тому разі, якщо вчитель і батьки збагачують учнів моральними знаннями, виробляють оцінні судження тих чи інших моральних якостей, спонукають школярів до громадсько-корисної діяльності не лише словом, а й ділом, власним прикладом.
ПІЗНАННЯ ПРЕКРАСНОГО
Виховувати людину сприйнятливою до прекрасного — це проблема, в якій нерозривно поєднані завдання естетики — науки ііро мистецтво — і етики — вчення про мораль, норми ставлення людей до суспільства й одне до одного.
Мистецтво вчить нас і наших дітей бачити й відчувати глибше й витонченіше. Мистецтво читати, бачити й чути вимагає емоційного розвитку, культурної підготовленості. Підготовленості? Але ж поезія діє, мов музика,— прямо через серце, поза головою, для якої настане свій час, своя черга. Так, чудодійна сила мистецтва полягає в тому, що воно впливає на почуття, через них прокладає шлях до розуму, осмислення, висновків. Але тим виразніше наше з вами завдання: треба виховувати почуття, розвивати дану людині природою дорогоцінну здатність сприймати прекрасне. І тому так серйозно ставиться проблема естетичного виховання, головним завданням якого є формування високих художніх смаків і культурних навичок, бо без них людина не може осягнути багатства культури.
Говорячи про естетичне виховання, ми, зазвичай, уявляємо собі наших дітей у художніх школах, студіях, шкільних гуртках, де вони навчаються музики, малюють, пишуть вірші, беруть участь у спектаклях. Безперечно, вчитися створювати прекрасне — чудова форма залучення до мистецтва, школа виховання художніх смаків. А як же бути тим, хто не відвідує студій; кого батьки не дуже часто водять у музеї; тим, хто проводить час перед телевізором, а читає, що потрапить до рук? Як бути їм? А також тим, кого поки що не приваблює ні музей, ні книжка, ні музика? їм також, і не менше, потрібне естетичне виховання! Дуже важливе і значно масовіше завдання естетичного виховання — розвиток у підростаючого покоління здібностей сприймати прекрасне.
Радісно, що тепер значного поширення набувають вищі та середні навчальні заклади культури і мистецтв, літературні й мистецтвознавчі лекторії, телевізійні передачі, які вводять підлітків і юнацтво у світ мистецтва. Але запитаймо себе відверто: як ми, батьки, допомагаємо нашим дітям — маленьким і старшим — прилучитися до світу прекрасного?
Якось на прохідному подвір'ї хлопчик робив із піску зубчасті стіни й вежі, ціле місто. І хоч він захопив у перехожих добрячу половину тротуару, люди всміхалися до нього, зупинялися, хвалили:
— Ну й майстер, архітектор, та це ж витвір мистецтва! Раптом із будинку вийшов батько. Він чув цю похвалу й сказав:
— Іди додому. Вистачить мистецтва, без нього проживемо, час зайнятися справами. Уроки не доробив, вірші не вивчив. Мати хвилюється, а він...
Сердитий батько мав рацію: завдання треба виконувати своєчасно. І разом з тим він був неправий. Людина на може прожити без мистецтва. Мистецтво народилося не тому, що якась вільна людина взяла та й винайшла його, а не захотіла б — не винайшла. Ні! Народилося тому, що для людства це — необхідність, потреба, форма емоційного вираження себе і світу, яка проймає наше життя і виявляється в найрізноманітніших формах.
Один із мандрівників, повернувшись із поїздки по далеких країнах, розповів школярам: «Знаєте, чому народилося мистецтво? Тому, що людина не може сприймати світ одним лише розумом. Його необхідно сприймати ще й серцем, через почуття. Я бачив у різних країнах голодних дітей, таких уже голодних, що вам навіть і уявити важко. І матерів — виснажених і хворих на трахому. Але й вони співають пісень своїм дітям. І розповідають казки. Це — мистецтво».
Естетична думка, поняття про красу, необхідність краси міцно ввійшли в наше життя. Робітники-монтажники радіють, коли на будівельний майданчик із заводів привозять гарно зроблені деталі майбутнього будинку. Точність, з якою вони зроблені, дає можливість з'єднати їх тонкими красивими швами. І люди, проходячи гарною вулицею, з повагою й вдячністю думають про мистецтво містобудівників, у якому поєдналися краса і вміння, мистецтво
знання.
А от коли бачимо погану роботу — перекошені, в задирках віконні рами й двері,— ми ображені, бо їх робили, не думаючи про тих, кому тут доведеться жити, л йди, позбавлені не тільки почуття відповідальності, а й почуття краси. У їхній роботі немає майстерності, немає мистецтва, вона не дає ані користі, ані радості.
Ось чому не мав рації батько хлопчика, коли казав: «Досить мистецтва, берися за справу!» Мистецтво з нами й під час нашої роботи — як здатність відчувати і робити прекрасне. Людина, не здатна відчувати красу, духовно бідна, її погляди на життя примітивні й убогі.
Письменник М. Пришвін, якого називають співцем і філософом природи, день у день записував кожний найніжніший, найтонший рух життя в рідному краї, в лісі, в полі. Із цих коротких записів створював він свої чудові поетичні книжки. Для кого він записував? Для читача, якого називав другом. «Я і сам його не бачу, а тільки знаю, що він є. Він існує, і я пишу... пишу, отже, люблю. Любити, — писав М. Пришвін,— означає робити».
Але що можуть зробити для людей — дорослих і маленьких — слова художника? Обдарувати. Чим же? Відкриттям світу. Та хіба обжитий нами, знайомий в усіх аспектах світ потребує, щоб його відкривали наново? Ми ж дивимося на нього щодня! Виявляється, можна дивитися і не бачити, М. Пришвін відкриває нам «світ скарбів» там, де байдужа людина пройде повз і нічого не помітить. Отже, небайдужості теж треба навчати. Без цього людина не виросте господарем своєї землі. Байдужа людина не може нікого захистити, нічого створити. Вона може тільки руйнувати, не завжди спересердя, а мимохідь, не усвідомлюючи, що руйнує красу життя. І тому старий художник завданням своєї творчості зробив боротьбу з байдужістю, виховання за допомогою слова співчутливої уваги до життя рідної землі.
Мистецтво розглядає явище, людину чи рослину не в цілому, а в окремих проявах з властивими їм рисами, характером, долею. І вони стають героями творів. Згадаймо горду квітку в «Маленькому принці» А. де Сент-Екзюпері й судове дерево, яке живе мудрим, складним життям, в оповіданні Ю. Нагібіна «Зимовий дуб», або відомі всім дорослим і дітям по казках X. К. Андерсена ялинку і кущ татарника, який побили і поламали, але він не здався.
Давайте проаналізуємо таку ситуацію. У поїзді їхали хлопчик і його матір. А навпроти сиділа поважного віку жінка з розгорнутою ,, книгою в руках — томиком творів Л. Толстого. Хлопчик також І сидів, 'заглибившись у книжку, читав «Тараса Бульбу» М. Гоголя. Сторінки шелестіли під його пальцями.
— Ми в загоні змагаємося, хто більше книжок прочитає,— звернувся хлопчик до жінки.— Я перше місце зайняв. Цю книжку, що ви читаєте, я давно прочитав. Я помітив: поки ви 15 сторінок про- читали, я встиг 22!
— Не поспішай, вдумайся в те, що читаєш,— зауважила жінка,— бо пропустиш щось дуже важливе.
— Важливе я не пропущу,— заперечив він самовпевнено.— Я тільки одну природу пропускаю, різні там квіточки-пелюсточки.
«Квіточки-пелюсточки?» Згадайте самотній реп'ях, що не здався; квітку, яка дала геніальному російському письменникові приголомшуючий образ незламної людської натури. Виходить, тоді, раніше, читаючи «Хаджі-Мурата», він не помітив цієї квітки? Пропускає природу? Отже, він зовсім не почув, як затьохкали знову солов'ї, що притихли під час стрілянини? Не відчув трагічної напруженості тієї неповторної толстовської солов'їної ночі, коли гине Хаджі-Мурат?
А хлопчик продовжував:
— А що в ній, у природі? Подумаєш!
Так, так! Подумати треба нам, дорослим, щоб навчити думати його! Природа у творах мистецтва не додаток, не просто фон. Вона — дійова особа. Хіба може він, цей читач, на повну силу й глибину зрозуміти гоголівського «Тараса Бульбу», якщо уявним поглядом не побачить степ таким, яким зобразив його великий художник, степ, який прийняв синів Тараса у свої зелені обійми, де «один тільки струмінь похиленої трави» вказував на слід коней, що тут пробігли? Степ, де «вся поверхня землі уявлялася зелено-золотим океаном, по якому бризнули мільйони різних квітів», де з трави «знялася розміреними змахами чайка і розкішно купалася в синіх хвилях повітря»... Степ, над яким у небі «нерухомо стояли яструби, розкинувши свої крила».
Побачивши «галочки», проставлені хлопчиком у списку книжок, жінка подумала: «Хіба можуть існувати Петрик і Гаврик у романі В. Катаева «Біліє парус самотній» без моря, такого різного, мінливого, то грізного, що кидає на суходіл «малахітові дошки» прибою, то'такого, що розстеляє білясті дороги штилю?.. І як можна було йому, цьому читачеві, відчути життя Сані Григор'єва із «Двох капітанів» В. Каверіна без тихого пейзажу приволзького містечка, без сліпучого сяяння північних льодів під крилом літака?
А хіба ж тільки в книжках важливе життя природи? А в живописі? У четвертому класі школярі ознайомлюються з картиною І. Рєпіна «Бурлаки». Хіба відкрилися б дітям з такою силою безмірна пітьма і безпросвітність бурлацького життя, якби геній художника не підказав йому цю трагічну групу упряжених у лямку людей намалювати на фоні сяючого вільного волзького простору, який так разюче контрастує з ними? Та хіба тільки контрастує? Цей могутній безкраїй простір ніби накладає свій непомітний відсвіт на вимучені обличчя, і глядачеві відкривається в них не просто довготерпеливість, а завзятість, духовна міць».
Треба було поговорити з юним сусідом по купе, пояснити йому, що з книжки він бере дуже мало — ланцюжок подій. А книжка спроможна дати йому неоціненний скарб думок і почуттів, які містяться не тільки в рядках, а й між рядками... А поки жінка з тривогою думала, що цих слів він не зрозуміє, та й не захоче зрозуміти, поки думала, як розтривожити цього самовпевненого хлопчика, сказати йому, що він ніякий не переможець у змаганні читачів, поїзд уповільнив хід біля кінцевої станції.
— Погляньте,— сказала його мати.— Він уже прочитав книжку, читає краще за всіх у класі!
І тут, спостерігаючи, як хлопчик робить помітку у своєму списку, жінка зауважила:
— Ви помиляєтеся. Він не вміє читати.
Учити читати, учити слухати й чути, дивитися й бачити — ці завдання ставить перед нами, дорослими, батьками, вчителями, сам спосіб нашого життя. Не можна забувати, як багато дають родинні вечірні читання, спільні відвідування музеїв, виставок. Усе більше виникає музеїв і колекцій самодіяльних, шкільних, домашніх, збираючи які, діти одержують художні враження, розвивають смак до прекрасного. Є книжки про мистецтво читання, живопис, архітектуру і театр, адресовані дітям. Є надзвичайно цікаві театралізовані, телевізійні передачі з коментарями, платівки з невмирущими творіннями композиторів у виконанні найкращих співаків, солістів, оркестрів. Завдання ж батьків — допомогти дітям навчитися сприймати те, що напруженою працею протягом усього життя, натхненною творчістю вклав для нас і для наших дітей у свій твір художник,— тобто ввести їх у світ прекрасного.
Здатність сприймати прекрасне — великий дар природи нам, людям. Разом із тим це й дар людства самому собі, бо людина розвиває в собі цю здатність, навчається глибше і витонченіше відчувати прекрасне й активніше створювати його в будь-якій галузі життя, куди б вона не приклала свою думку і свою працю.
Мистецтву притаманна чарівна сила. Воно показує людям не тільки зовнішню багатобарвність життя, а й прихований від нашого погляду, складний, внутрішній його рух — життя людської душі. почуття, думки, сумніви, народження рішень. М. Горький писав, що все велике й прекрасне у світі творчості створене й створюється з найдрібніших життєвих спостережень. Ми можемо простежите це на багатьох творах людини в будь-якій галузі — науковій, технічній, художній.
Досліджуючи зміни пір року, наука познайомить нас із закономірною послідовністю явищ у природі. А мистецтво змусить нас побачити «в багрець і золото одягнені ліси», сиві в осінній паморозі смарагдові сходи озимини. Почути курликання журавлів, які ВІД" літають у теплі краї, і шелестіння сухого листя під ногами.» І в цих картинах життя відобразить ті ж закономірності. Ось чому М. Добролюбов стверджував, що істотної відмінності між справленім знанням і справжньою поезією бути не може. Така чудодійна зображальна сила мистецтва.
З якого ж віку мистецтво може впливати на дитину? Наука» літературознавство, психологія пропонують простий дослід. Запитаймо у своєї пам'яті. І вона підкаже кожному з нас, дорослий» пісню нашого дитинства, чи пушкінський вірш, що зворушив наше серце, чи книжку, якою зачитався, забувши про обіцянку вчасно лягти спати. Або, можливо, материну казку, зігріту народною мудрістю й поезією? Пам'ятаєте, як була стривожена ваша уява? Дитячому серцю стало раптом тісно в грудях від нестерпної жаги діяти, від щемливої журби, від гніву протесту або
щастя перемоги.
Це наші перші зустрічі з мистецтвом. Вони безпомилково проторували шлях до серця, до почуттів, а через них — до свідомості І це був не тільки початок пізнання світу, а й самовизначення в ньому. Нерідко ми, дорослі, в побуті, в родині забуваємо про те-яка чутлива і сприйнятлива свідомість дитини. А вона закарбовує впливи в наймолодшому віці.
Виховання дитини починається з першої казки, з першої пісеньки. Ознайомлюючи наших дітей з перлинами народної творчості — піснями, казками, приповідками, билинами, з творами майстрів мистецтва ми передаємо їм ключ до поетичного відкриття св1Ту. Літературу та інші види мистецтва ми називаємо джерелом радощів і натхнення. Разом із тим вони також є джерелом ідейного виховання. Завдяки своєму особливому, складному, повному вражаючих відкриттів світу мистецтво веде наших дітей у велике життя. І розбуджені ним почуття ставлять їх перед необхідністю й можливістю робити перші самостійні моральні оцінки: що добре і що погано.
|